eslöv

eslöv

onsdag 28 februari 2018

Snapchat

Idag har vi haft ett samtal om Snapchat. De allra flesta i klassen har den appen och klassen har en grupp där de skickar bilder och text som alla kan se.


Igår urartade den konversationen rejält och flera elever har tagit illa upp. Det är långt ifrån alla elever som har skrivit igår men det är också långt ifrån alla som har reagerat och sagt stopp eller lämnat gruppen.
Vi har haft en diskussion i klassen idag, en allmän sådan. De allra flesta eleverna har sett vad som skrivits eller så har de fått veta det idag av kompisarna. Detta är något som har hänt på fritiden, hemma och egentligen inget som jag bör ha åsikter om. Men jag tycker att det är så viktigt att jag ändå väljer att "lägga mig i".


Ni föräldrar behöver prata med just ert barn. Ni har säkert bra koll på vad era barn gör på sociala medier men jag tipsar ändå om lite frågor som ni kan ställa om händelsen igår:


Har du sparat chatten från igår?
Vad skrevs i chatten igår, ?
Vad skrev du i chatten?
kan någon ha tagit illa upp och blivit ledsen?
Vad har du för ansvar om någon annan skriver otrevliga saker i en chat gentemot en kompis?
Vem kan du berätta för om/när det händer saker som inte känns bra?
Vad kan konsekvenserna för kränkningar bli?


Hör gärna av er till mig om ni har frågor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar