eslöv

eslöv

fredag 10 mars 2017

Vecka 11


Vecka 11
I fredags fick ni hem en inbjudan till föräldramöte.Det är Elin, er föräldrarepresentant som kallar till möte för att diskutera eventuell klassresa i åk. 6. Föräldramötet kommer att äga rum måndagen den 20/3 18,30 i klassrummet. Hoppas att vi ses!
Den här veckan ska ni avsluta arbetet med ögat. Ni kommer att ha en No-koll på tisdag. För att kunna förbereda inför kollen har Hanna gett er ett tunt häfte. Samma info finns på bloggen.
Varje torsdag svarar ni på frågor kring det ni läst i Bakom masken. En av frågorna som ni fick svara på i torsdags handlade om hjältar.Vad är en hjälte för dig? Ni svarade många olika ,kloka saker: min mamma, min pappa, min målvakt i laget, mina lagkompisar, , min hund, min lärare, mina kusiner , mina vänner , min mormor , min morfar osv. jag blev lite rörd av att läsa och lyssna på era fina motiveringar.
 På torsdag kommer vi att avsluta vårt arbete med ”Bakom masken”. Då har vi läst ut boken och jobbat med olika lässtrategier under många veckor. Ni har nu fått träna på att förutsäga innehåll med hjälp av bild och rubrik. Ni har tränat på att skapa inre bilder, göra interferenser, sammanfatta texten och att reda ut oklarheter.
Detta ska ni ta med er när vi nu kommer att läsa en ny bok tillsammans. Hela klassen kommer att läsa ”Kompisboken”. Vi kommer inte att arbeta likadant som vi gjort nu utan ni kommer att läsa och svara på frågor hemma. Ni kommer att ha en responskompis som ger respons på era svar. I skolan kommer vi sedan att ha diskussioner och uppgifter utifrån det. Den här läxan kommer att vara från torsdag till torsdag precis som Bakom masken.
I matten arbetar ni vidare med tal i bråkform. Ni har jobbat toppenbra på ma-lektionerna den här veckan och kommit igång bra med arbetsområdet. 
I fredags hade vi en liten hi-koll . Ni fick välja en av samhällsgrupperna från medeltiden och skriva vad ni kom ihåg. Bra att kolla av hur mycket man minns av veckans lektioner. På tisdag jobbar vi vidare med hur livet i byn kunde se ut under medeltiden.
Vi avslutade veckan med att tippa resultatet av Melodifestivalen. Lapparna ligger i förseglat kuvert hos rektorn. På måndag får ni hämta kuvertet och vi ser om någon lyckats pricka in vinnaren.
I veckan kommer följande elever att ha utvecklingssamtal: Jonathan,Harald, Cassandra, Wilma och Danielle 
 
måndag
GOTD
Eng:träna text och glosor
Titta på ma-filmen hemma
Veckans ma-mål ska vara klart
Till idag ska du ha gått in på Classroom och tittat på ma-filmen.
tisdag
Eng: träna text och glosor
No-koll om ögat
Träna inför no-koll med hjälp av det häfte du fått av Hanna. Detta finns även på bloggen.
onsdag
GOTD
Eng:träna text och glosor
torsdag
Bakom masken
GOTD
Eng:träna text och glosor
Bakom masken, läs kapitel ”pannkakor”, flera gånger hemma.Spela in dig själv och lämna in på Classroom
fredag
 
Ma: Ma-film på Classroom Engelska: Magic kap 20
 
 
Titta på ma-fil på classroomEngelska:Träna på lyssna på kapitel 20 i din magicbok. Den här veckan är det ingen text som du ska läsa utan öva på att återberätta texten med hjälp av bilderna. Så som vi gör på Warmup.
Träna också på glosorna på glosor.eu eller på magic. Du väljer om du vill träna på 7 eller 12 ord.väljer du 7 ord så ska dessa skrivas och stavas rätt. Väljer du 12 ord kommer du att få alternativ.
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar