eslöv

eslöv

fredag 26 augusti 2016

Matte-Frida har ordet!

Hej!

Mitt namn är Frida och det är jag som undervisar era barn i matematik. Jag älskar matematik och hoppas och tror att jag kommer att få klass 4c att göra det också. 

Vi är nu igång med våra mattelektioner. Eleverna har fått en mattebok som heter Pixel 4A. Det är en bok som man inte skriver i, därför har eleverna även fått ett räknehäfte. Det är inte alltid så lätt i början att hitta rätt uppgift i Pixelboken, skriva rätt nummer på uppgiften i räknehäftet, lösa uppgiften, skriva ett svar på rätt rad och så vidare…mycketnytt att tänka på. Vi hjälps åt och jag tycker att det går bra! Eleverna har hittills visat mig att de har goda kunskaper med sig i matematik. 

(Bild på mattebok och räknehäfte)

Vi har börjat att prata om positionssystemet. Vi har gjort olika praktiska och gemensamma övningar med vi har även börjat lite smått med att jobba med uppgifter i Pixel. Att få eleverna att prata så mycket matematik som möjligt under lektionerna är mitt mål. Jag vill höra dom i helklassdiskussioner, jag vil höra hur de samarbetar och hur de därefter kan fokusera och prestera enskilt. 

(Bild på planering)

I räknehäftet kommer eleverna varje vecka att få klistra in en planering för veckans lektioner. Som ni ser i den arbetar vi på flera olika sätt under lektionerna, allt för att vi ska lära och förstå matematiken så bra som möjligt. 

Eleverna kommer att ha en matteläxa varje vecka. Jag kommer att dela en film med eleverna. I filmen går jag igenom nästa veckas matematiska moment och eleverna får i slutet av filmen en uppgift att lösa. Genom att titta på filmen en eller flera gånger samt lösa uppgiften får eleverna en bra förförståelse om vad som kommer under kommande vecka samt kommer att nå bättre resultat i de matematiska momenten vi jobbar med. Vi börjar med dessa filmer så fort eleverna har tillgång till Classroom som är ett program på Ipaden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar