Grej of the day
Tillvägagångssätt
För att kunna göra kopplingar mellan olika platser, personer och händelser så har vi en stor världskarta i klassrummet. Efter varje GOTD så sätter jag upp en liten bild av dagens grej. Efter ett tag blir det många bilder och eleverna börjar hitta kopplingar mellan de olika bilderna.- En ledtråd läggs ut dagen innan för att inspirera eleverna och få igång deras tankar. Exempel: ”blodsugare… ” för löss.
- Lektionen inleds med att eleverna får läsa upp sina gissningar som de skrivit i GOTD-häftet. Detta får ni gärna hjälpa till med hemma, att diskutera olika alternativ vad det skulle kunna vara jag ska prata om dagen efter i skolan.
- Därefter följer en enkel presentation, en Powerpoint med bilder.
- Eleverna antecknar stödord i GOTD-boken efterhand som jag pratar. Nu i början så väljer vi stödord tillsammans.
- Ny ledtråd ges till nästa GOTD.
När eleverna sedan kommer hem så är det läxa att redovisa dagens GOTD för någon därhemma.Med hjälp av stödorden ska eleven återberätta dagens minilektion. När ni lyssnat så skriv er namnteckning så att jag vet att eleven fått berätta.En del kommer att komma ihåg massor andra lite mindre. Vi övar och blir bättre och bättre. Jag hoppas också att kunna väcka intresse för nya ämne för eleverna så att de vill veta mer och på egen hand letar mer fakta. Det är min tidigare erfarenhet av GOTD,
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar