eslöv

eslöv

måndag 3 september 2018

Franskan (Henrik) informerar

Franska år 6 - de två första lektionerna

Låt mig först presentera mig själv. Jag heter Henrik Månsson och jag började jobba på Norrevångsskolan så sent som i april i år. Jag är behörig lärare i engelska, franska och idrott och jobbar företrädesvis på högstadiet.

Jag har hunnit träffa eleverna i årskurs 6 två gånger och det har varit en mycket angenäm upplevelse. Eleverna känns öppna, nyfikna och redo att ta till sig det franska språket.

Vi är en stor elevgrupp på hela 22 elever som läser franska och det är jättekul. När jag beställde böcker innan sommaren fick jag reda på att det var 16 elever som skulle läsa franska så jag beställde 20 böcker. Eleverna fick sina böcker förra lektionen och då var en elev sjuk och så finns det ett tvillingpar i gruppen. Så vi löste det genom att de får dela på en bok så länge och jag får klara mig utan bok. Jag har nu i efterhand beställt fler böcker så jag hoppas de hinner komma innan torsdag denna vecka så alla kan ha sin egen bok framöver.

De första lektionerna har vi pratat lite om vad vi associerar med Frankrike och det franska språket. Vi har också försökt lära oss att räkna till tio och vi har testat att göra en liten minidialog där man hälsar, frågar hur läget är och frågar vad den andra personen heter. Det är bra driv i gruppen och många som redan vill och vågar prata franska inför de andra. Det är något som jag tycker är väldigt viktigt för det franska uttalet är inte så lätt alla gånger.

Sammanfattningsvis kan man väl bara säga att starten har varit väldigt positiv och jag ser redan nu fram emot torsdag eftermiddag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar