eslöv

eslöv

torsdag 27 september 2018

Franska vecka 39

Franska 27/9

Nu har det gått två veckor sedan jag träffade eleverna på grund av studiedagen förra veckan. När man börjar lära sig ett nytt språk vill man gärna ha möjlighet att öva mycket på det tillsammans i klassen, inte minst för uttalets skull. Tyvärr (tycker jag) så har vi bara franska en gång i veckan och då är det extra känsligt när ett lektionstillfälle faller bort.

Vi (eller kanske mest jag) har nu bestämt att nästa torsdag ska vi ha vårt första fransktest. Det kommer att handla om kapitel 1-3 i boken och de viktigaste sakerna att ta med sig därifrån är att:
  • kunna räkna 0-20
  • kunna hälsa
  • kunna fråga vad någon heter och svara
  • kunna fråga hur gammal någon är och svara
  • kunna fråga hur någon mår och svara
  • kunna fråga var någon bor och svara

Allt som eleverna behöver kunna finns som sagt i bokens kapitel 1-3 och jag har också samlat alla glosor i en quizlet: https://quizlet.com/320611803/franskprov-kapitel-1-3-ar6-flash-cards/

Det finns hela 65 glosor att lära sig, men vi har jobbat hårt med dem i en månads tid nu så eleverna är välbekanta med merparten. Jag vet att de förstår de flesta orden och kan uttala dem, men nästa torsdag kommer de i första hand att testas på stavningen så det kan vara värt att fokusera lite på det.

Vi repeterade i princip hela lektionen idag. Eleverna har fått räkna tillsammans och de har fått gå runt och ställa frågor till varandra. Vi repeterade också några glosor med ett verktyg som heter Quizizz. Det påminner om Kahoot, men eleverna jobbar i sitt eget tempo och för mig som lärare blir det tydligt vad eleverna kan och vad vi behöver jobba mer med. Vill ni testa det så finns det som länk i elevernas Classroom.

Så jag hoppas att det finns tid i allas kalendrar för att plugga lite franska fram till nästa torsdag så alla kan få känna att man får en bra start med franskan. Det finns liksom inte så mycket tid att jobba med när vi bara träffas en gång i veckan. Det är ju som bekant första gången som elever i årskurs 6 får betyg i språkval och jag hoppas alla elever också känner att de vill göra bra ifrån sig.

Jag ser med spänning fram emot nästa torsdags franskaprov!! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar