eslöv

eslöv

måndag 22 oktober 2018

Franska 18/10


I början av lektionen frågade jag klassen om det hade gått bra att läsa läxan till idag. Det var många, nästan halva klassen, som av en eller annan anledning inte hade tränat på läxan. En av få saker som jag är säker på, är att ingen kommer att klara av att lära sig franska utan att träna hemma.
Därför började vi eftermiddagen med att träna tillsammans i stället för att börja med läxförhöret. Vi läste texten, översatte och tränade på uttalet. Vi körde också lite Quizlet live och Quizizz. När vi sedan gjorde läxförhöret syntes det tydligt vem som hade tränat och vem som inte hade tränat.
Det var samma sak som visade sig för två veckor sedan då vi hade test på de tre första kapitlen. Vissa hänger med väldigt bra och visar framfötterna både muntligt och skriftligt, medan andra inte verkar plugga franska så mycket som behövs. Jag vill vara väldigt tydlig med att detta (alltså att inte plugga) kommer att medföra problem eftersom man väldigt sällan har något “gratis” i franska, som man mycket väl kan ha i andra ämnen.
Efter testet pratade jag individuellt med eleverna om hur det har gått för dem i franskan så här långt. Vissa elever har också fått betygsvarning. Det är väldigt tidigt att sätta en varning, men det blir ändå ganska tydligt i franska när man ser vilka som hänger med och pluggar, och vilka som inte gör det. Detta går så klart att rätta till, och ett första utmärkt tillfälle att göra detta är på torsdag (25/10) då vi kommer ha omprov på kapitel 1-3. Jag tycker inte det känns bra att gå vidare i boken när så många inte har lärt sig orden från de första kapitlen så därför vill jag ge alla en chans till att klara det bättre (eller lika bra om man hade alla rätt ;))
Så när vi nu tar höstlov efter torsdagens lektion så kommer vi att ha arbetat med kapitlen 1-4 och jag hoppas ha fler elever med mig då än för några veckor sedan.

1 kommentar:

  1. Mycket viktig information. Tack för att du delade med oss.

    SvaraRadera