eslöv

eslöv

torsdag 2 maj 2019

Henrik från franskan informerar

Franska 2/5

Nu är vi framme i sluttampen med franskan för det här läsåret. Vi har två kapitel kvar i boken och två lektioner kvar till förfogande. Vi har hållit ett högt tempo hela terminen och eleverna har för det mesta slitit hårt och lärt sig mycket. Så klart är det svårt att komma ihåg allt vi lärt oss under året, men det kommer finnas utrymme för repetition nästa läsår då vi har tre lektioner i veckan i stället för en.

Dock kommer klassen ha vikarie de två sista gångerna, då jag nästa vecka ska operera mitt knä och därefter kommer jag att vara sjukskriven resten av terminen. Tyvärr är vikarien inte franskkunnig så eleverna får ta ett stort ansvar, men det är jag säker på att de klarar. Jag kommer dock att se till så att eleverna får sina glosor och kan träna på lektionerna. Man kan också med fördel repetera glosor som vi har jobbat med under hela läsåret. Det kommer kanske bli lite långrandigt att träna glosor så mycket, men då kan man se det som investerad tid så man kanske inte behöver träna lika mycket hemma sedan.

Med det så vill jag passa på att tacka såväl elever som föräldrar för ett härligt läsår och jag ser verkligen fram emot att fortsätta undervisa dessa elever i franska på högstadiet!

Henrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar